Teknik för personliga medarbetarportaler får miljonfinansiering från VINNOVA

2013-05-20

Euroling AB, företaget bakom sökplattformen SiteSeeker, inleder ett projekt för att bygga personliga medarbetarportaler baserade på data-mining av relationer mellan individer och information. Projektet har av VINNOVA, Sveriges innovationsmyndighet, beviljats delfinansiering på 2,48 miljoner kronor.

Tekniken, som bygger upp en social graf kombinerat med språkteknologisk analys av innehållet, hjälper organisationer att lyfta fram relevant information på individuell nivå.

– I sina respektive nischer har Facebook, Twitter och LinkedIn visat på möjligheterna och skapat nya förväntningar hos användare på personlig anpassning. Med SiteSeeker och tekniken för personliga medarbetareportaler är det enkelt att leva upp till, och överträffa, den nivån även för organisationens interna information, säger Adam Blomberg, CTO på Euroling.

Per Mellqvist, utvecklingschef på Euroling, berättar att målet med tekniken är att bygga en graf som kopplar ihop inte bara medarbetare utan också dokument, ärenden och andra typer av information:

– Målet är att ge ett värde som liknar det vi idag får på sociala nätverksplatser och sociala intranät, men utan det merarbete som det annars kräver av medarbetaren. Med projektet rör vi oss i teknikens framkant, och jag ser det som mycket positivt att VINNOVA ser potentialen och väljer att stödja projektet.

Om Euroling

Euroling är Sveriges ledande leverantör av söklösningar som ökar försäljning, minskar tidsslöseri och höjer kundnöjdhet. Under varumärket SiteSeeker erbjuder företaget söklösningar för webbplatser, e-handel och intranät till fler än 300 företag och organisationer. Bland kunderna finns Telenor, Trygg-Hansa och Stockholms stad. Med en unik tjänstemodell erbjuder Euroling expertkompetens och egenutvecklad sökteknik i världsklass som matchar varje kunds specifika och föränderliga behov, något som ger verkligt och mätbart affärsvärde.