SiteSeeker mest populära sökmotorn på svenska webbplatser
2012-12-14Enligt Web Service Awards årliga undersökning är SiteSeeker sökverktyget med absolut mest nöjda kunder.
Euroling, en ledande leverantör av informationssökningstjänster för e-handel, webbplatser och intranät, meddelar nu att söktjänsten SiteSeeker befäster sin ställning som både det mest populära och det vanligaste externa sökverktyget på Sveriges webbplatser. Utnämningen baseras på Web Service Awards (WSA) årliga undersökning "Hur mår Sveriges webbplatser? Trendundersökning 2011".
– Årets undersökning visar återigen att en framgångsrik webbplats helt enkelt kräver en kraftfull och optimerad sökmotor, säger Pierre Du Rietz, vd och chefsanalytiker för WSA.
SiteSeeker behåller sin ledande position för tredje året i rad. Undersökningen "Hur mår Sveriges webbplatser 2011?" genomförs årligen av undersökningsföretaget Web Service Award och besvarades i år av 624 webbplatsansvariga på svenska företag, organisationer, statliga verk, kommuner och landsting.
I årets undersökning visar resultaten att webbplatsansvariga som använder SiteSeeker är mest nöjda med sitt sökverktyg. Hela 78 procent är nöjda. Efter SiteSeeker är hoppet stort till egenutvecklade verktyg på 43 procent och Google på 41 procent. SiteSeekers marknadsandel ökar också från 16 till 17 procent.
– Att våra kunder fortsatt är de mest nöjda och att allt fler webbplatser använder sig av vår söktjänst är mycket glädjande, säger Johan Carlberger, vd på Euroling som utvecklar SiteSeeker. Resultatet i WSA:s undersökning visar på vikten av att löpande arbeta med sökfunktionen och därför satsar vi under våren på fler utbildningar och en än mer proaktiv kundservice till våra kunder.