Apoteket guidar sina kunder rätt med hjälp av SiteSeeker

Handel och tjänsteföretag, E-handel, Know IT

Läkemedel är en komplex vara vilket gjorde e-handel till en utmaning för Apoteket. Man säljer inte bara produkter, utan vill även ge rådgivning och svara på frågor. Den nya sökfunktionen på webbplatsen ger Apoteket möjligheten att på ett lättillgängligt sätt erbjuda sina kunder både och.

Tidigare har man haft problem med sökkvalitén och det inkom mycket klagomål. Besökarna hade i det närmaste slutat använda sig av den dåvarande sökfunktionen. Idag kan Apoteket däremot kontrollera söksvaren och optimera sökningarna. Klagomålen på sökfunktionen har minskat till i princip noll.

Apotekets utmaning med e-handel

Innan Apoteket inledde arbetet med sökmotorn SiteSeeker hade de problem med sökningen på sin webbplats. Kunder hittade inte de produkter eller råd som de sökte och Apoteket såg en trend där sökmotorn användes allt mindre.

– Antal sökningar gick ner ganska mycket utan att vi gjorde något. Besökarna hade lärt sig att man inte hittade något, säger Linus Boström webbredaktör på apoteket.se.

Läkemedel i samband med e-handel är komplext eftersom det rör sig om såväl receptfria som receptbelagda produkter och rådgivning kring dessa. Apoteket vill inte bara göra det lätt för sina kunder att handla utan de vill även erbjuda rådgivning.

Know IT

Apoteket använder en lösning baserad på Microsoft Commerce och Sharepoint. För att åstadkomma en helt integrerad söklösning valde man att utnyttja SiteSeekers sökintegration för .NET. Implementationen är gjord av SiteSeeker-partnern Know IT.