Hur byter jag namn på min klient?

2011-05-13

Kunskapsdatabasen, SiteSeeker Admin

Det går inte att byta namn på en klient, men det går att skapa en kopia av en klient och då välja det namn du önskar.

Om du använder SiteSeeker Remote får du kontakta Eurolings support för att göra detta, men om du använder SiteSeeker Appliance kan du istället kontakta din Appliance-administratör som kan kopiera en klient genom att följa nedanstående beskrivning.

Med utgångspunkt från Klientöversikten på SiteSeeker Appliance-servern gör du som Appliance-administratör följande:

  • Gå in under Inställningar för den klient du vill kopiera och välj alternativet Spara klient till arkiv
  • Välj Lägg till klient i Klientöversikten. I vänstermenyn hittar du då alternativet Ladda upp klient. Där kan du välja att ladda upp den gamla klienten som du nyss sparade ner, men med ett nytt klientnamn.

Notera att om du använder Web Service-gränssnitt, t.ex. med SiteSeeker-modulen för EPiServer, så kommer den nya klienten att få en ny webbtjänst-URL.

Om du kör en tidig version av SiteSeeker kan klienten med det nya namnet komma att använda ett annat portnummer i gränssnittskommunikationen. Du kan då behöva ändra din brandväggskonfiguration. Läs mer om detta på sidan Vilka portar behöver öppnas i vår brandvägg för webbtjänsten?