Rekommendationer

2012-07-16

SiteSeeker kan ge besökaren rekommenderade träffar baserat på hur andra användare agerat efter att ha ställt en sökfråga. Vilket användaragerande som resulterar i en rekommendation kan du själv styra.

SiteSeeker skapar rekommendationer utifrån användarens sökfråga och hennes beteende. I det enklaste fallet kan det vara att en användare har klickat på en sökträff, men det skulle lika gärna kunna vara att användaren har placerat en produkt i sin varukorg eller läst en artikel under minst två minuter.

Rekommendationer i träfflistan

Användarbehov för en webbplats inom e-handel

  • En analytiker vill kunna identifiera sökfrågor med ovanligt hög eller låg konverteringsgrad, för att kunna anpassa produktutbudet.
  • En webbansvarig vill kunna följa konverteringsgraden hos sökfunktionen, för att kunna utvärdera förändringar och föreslå förbättringar.
  • En besökare på en e-handelswebbplats vill få rekommendationer på produkter som många andra besökare med liknande intressen (manifesterat genom liknande/samma sökfråga) har köpt, för att kunna göra ett bättre produktval.
  • En besökare vill få rekommendationer på träffar som många andra besökare har klickat på/köpt då de sökte på samma fråga, för att snabbare ta sig till rätt sida (det krävs inte att dessa träffar matchar aktuell sökfråga).
  • En besökare vill kunna se vilka de mest populära produkterna är globalt, för att få tips om bra köp från andra besökare.

Användarbehov för intranät

  • En användare vill få rekommendationer på dokument som många medarbetare klickat på/laddat ner/läst minst x minuter efter att ha ställt liknande sökfråga, för att lättare avgöra vilket dokument som är mest intressant.
  • En redaktör vill se vilka dokument som har ovanligt hög eller låg konverteringsgrad, för att veta vilka som ska hållas uppdaterade och vilka som kan rensas bort.
  • En intranätansvarig vill kunna följa konverteringsgraden hos sökfunktionen, för att kunna utvärdera förändringar och föreslå förbättringar.
  • En användare vill sortera sökträffarna så att sådana träffar som många andra medarbetare har funnit intressant visas först, för att snabbare ta sig till rätt sida.
  • En användare vill kunna se vilka de mest populära dokumenten är globalt, för att få tips om bra information från andra medarbetare.

Lösningar

Sortering på popularitet

Du sorterar resultatet av en sökning efter hur många klick/konverteringar som finns registrerade för en sida, genom att lägga till sort:popularity i sökfrågan. Den träff som har flest rekommendationer visas då högst upp i träfflistan.

Sökning efter rekommendationer

Det går att söka efter rekommendationer manuellt i mallsöksidan genom att lägga till siteseeker:recommendations efter sökfrågan. I ett produktionsscenario skulle en utvecklare lägga till ett andra segment för rekommendationer. Rekommendationerna ordnas efter hur många klick/konverteringar sidorna har för den givna sökfrågan.

Rankning på rekommendationer

Det går att konfigurera rankningen så att den påverkas av rekommendationer. Se fliken "Teknik" för instruktion över hur du skall gå tillväga.