Hur använder jag sökstatistiken för att förbättra sökning och webbplats?

2012-07-18

Introduktion, Statistik

Sökstatistiken från SiteSeeker är ett kraftfullt hjälpmedel i arbetet med att förbättra både sökning och innehåll på webbplatsen. Statistiken bör följas upp kontinuerligt eftersom webbplatsinnehåll och efterfrågan ändras över tiden.

Var ser jag sökstatistiken?

Du når sökstatistiken från statistikrapporterna i SiteSeeker Admin. Har du SiteSeeker modulen för EPiServer kan du i vissa fall se statistiken direkt från publiceringsverktyget. Ser du konstiga eller orimligt många sökfrågor i statistiken behöver du kanske lägga till en robots.txt fil. För att statistiken ska gå att följa upp krävs också att söksidan har implementerats enligt guiden för korrekt statistikunderlag.

Vanligaste sökfrågorna

Statistik - vanligaste sökfrågornaStatistikrapport i SiteSeeker Admin med de vanligaste sökfrågorna under en veckas tid.

Börja med rapporten Vanligaste sökfrågorna. Här kan du välja hur många sökfrågor du vill ha på din topplista, mellan 10 och 500. Du kan också ange olika tidsintervall. Som redaktör ser du vilken information som eftersöks mest och även i vilken utsträckning besökarna klickar på träffarna. Du ser också direkt om information saknas eller behöver förbättras.

Se till att man får träffar för alla vanliga frågor

Om SiteSeeker inte hittat någon webbsida som är relevant för en sökfråga, kan det bero på att:

  • Det finns ingen och ska inte finnas någon information för sökfrågan.
    Om informationen finns hos någon annan organisation eller inom ett system som inte SiteSeeker indexerar kan du, för att hjälpa dina besökare, lägga till en utvald träff som leder användaren vidare till rätt webbsida. Alternativt kan du göra en utvald träff som säger att information saknas om ämnet.
  • Det finns ingen information, men borde finnas på webbplatsen.
    Publicera gärna en ny sida, den sidan blir sökbar efter att en indexering har gjorts - vilket normalt sker varje natt.
  • Det finns information på webbplatsen, men den innehåller inte sökordet.
    Genom att lägga till sökordet i webbsidan och eventuellt göra länkar med sökordet i länktexten, ser du till att SiteSeeker hittar webbsidan framöver. Du kan även lägga till synonymer i SiteSeeker Admin och på så sätt se till att SiteSeeker hittar rätt.
  • Det finns information på webbplatsen som innehåller sökordet, men SiteSeeker har inte hittat den
    Se sidan Ingen träff.

Se till att träffarna man får är riktigt bra

Om det finns relevant information för sökfrågan, men som inte kommer högst upp i träfflistan, bör du göra följande i denna ordning:

  1. Se först till att webbsidan uppfyller allmänna krav för att sökmotorer ska kunna hantera den på ett bra sätt den bör ha bra titel, korrekt och beskrivande metainformation och rätt ändringsdatum och korrekta inställningar för semantisk html etc.
  2. Nästa steg är att optimera sidan för sökmotorer och specifikt SiteSeeker för att förbättra rankningen. Du kan använda sökordet oftare och tidigare i texten och exempelvis göra länkar till webbsidan med sökordet i länktexten.
  3. Om sökresultatet för sökfrågan efter att ovanstående kontrollerats fortfarande inte är bra, kan du i sista hand justera inställningarna i SiteSeeker för hur SiteSeeker rankar webbsidorna. Detta bör man dock vara mycket försiktig med, rådgör gärna med Supporten först.

Kontrollera klickfrekvens

I sökstatistiken kan du se hur stor andel av besökarna som har sökt på ett visst ord som också har klickat sig vidare, kallat klickfrekvens eller click-through rate (CTR). Du kan också se på vilka träffar de har valt att klicka.

En låg klickandel på relevanta träffar innebär inte nödvändigtvis ett problem. Det kan mycket väl vara så att träfflistan med textutdrag ger besökarna tillräcklig information och att de därför inte behöver klicka på någon träff. Exempelvis kan en sökning på ett personnamn ge träffar där personens kontaktuppgifter framgår i träfflistan.

Men en låg klickfrekvens kan också innebära att träffinformationen inte är tillräckligt attraktiv. Kontrollera att webbsidorna är väl utformade: att de i synnerhet har bra titlar. Det är också mycket viktigt att hjälpa SiteSeeker att identifiera navigationsavsnitt, om textutdragen inte är perfekta.

Sökfrågor utan träffar

En annan mycket användbar rapport är Sökfrågor utan träffar som visar vad besökare har sökt efter men inte fått några träffar på. Kanske behöver ny information publiceras, alternativt kanske en synonym eller utvald träff kan hjälpa besökarna?

Vill du lära dig mer?

utbildningar i SiteSeeker får du många konkreta tips på hur man jobbar med statistiken för att förbättra innehållet på webbplatsen!